lördag 9 april 2011

Röven!

Min släkt är lite speciell.
Dom måste nämligen få in något med "röven" i varje samtalsämne.
Min pappa är målare, min mormor är... cool. Det är dom två som är värst och dom liksom triggar varandra varje gång vi har familjeträffar.

Liten ordbok för ett vanigt samtal under en middag:
RÖVEN! = byt ut mot valfri svordom
Rövens xxx = lägg till valfritt adjektiv
Så röven står rätt = så allt stämmer / står rätt till
Röva efter = ranta efter någon, gärna i en affär
Som ett blåbär i en björneröv = något som inte märks i det stora hela
Svart som i en sotarröv = det är helt enkelt för mörkt för att se något
Fint ska det va sa kärringen när hon fick en mahognyflis i röven = någon försöker impa utan att lyckas nämnvärt

Ja, så här håller det på från "hej" till "hej då".
Sånna är vi i min släkt...

Sen jag började jobba i baren på strippklubben har jag dessutom fått ett helt nytt ordförråd som är helt naturligt för mig men som andra människor inte riktigt klarar av. Så när jag är ute bland folk måste jag alltid bita mig i tungan (oftast efteråt, när jag redan slängt ur mig något helt opassande).
"Röven" kan många människor klara av.
Men där går liksom gränsen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar